Tutaj Pusto

na rynku od 2006r!
1138 zadowolonych klientów

Pan Mechanior opowiada

Układ paliwowy Common Rail C4.4 C6.6 C4.2 C6.4 (objawy, diagnostyka, naprawa)

Objawy występujące przy usterkach pompy wtryskowej i wtryskiwaczy w układach paliwowych Common Rail silników C4.4 C6.6 C4.2 C6.4:

-trudności z uruchomieniem maszyny na zimnym silniku a na rozgrzanym odpala
-trudności z uruchomieniem maszyny po rozgrzaniu, dłuższej pracy a po ostygnięciu odpala bez problemu
-problem z odpalaniem rozwiązuje podanie plaka/samostartu i brak innych objawów w postaci słabnięcia czy pojawiających się błędów
-świecą żółte lub czerwone kontrolki silnika albo pojawiają się komunikaty: "ograniczenie mocy silnika", "ciśnienie paliwa nisko"
-czarne paliwo w zbiorniku paliwa, czarne filtry paliwa i wnętrza podstaw

Powyższe objawy mogą występować pojedynczo lub w dowolnej kombinacji zależnie od tego jaki system monitorowania pracy silnika ma maszyna.

Postępowanie diagnostyczne i naprawcze.

Problemy są spowodowane uszkodzeniem powierzchni precyzyjnych pompy wysokiego ciśnienia oraz wtryskiwaczy. Uszkodzenia powodują powstawanie znacznej ilości opiłków w formie "płatków" metalu.
System jest zbudowany w taki sposób, że paliwo krąży w kółko w dużym nadmiarze w celu chłodzenia pompy oraz wtryskiwaczy, powoduje to, że powstałe w wyniku zużycia opiłki wędrują z wtryskiwaczy do pompy i z pompy do wtrysków, a filtracja na poziomie 2 mikronów nie eliminuje zanieczyszczeń ze względu na to, że filtry wyłapują maksymalnie do 80% takich zanieczyszczeń, pozostałe krążą i a ich ilość rośnie wraz z produkcją nowych opiłków przez zdegradowany układ paliwowy.

Diagnostyka na maszynie może pomóc w zlokalizowaniu źródła problemu czyli spadku ciśnienia, przeważnie jesteśmy w stanie wykryć konkretne wadliwe wtryskiwacze lub stwierdzić uszkodzenie pompy ale tylko biorąc pod uwagę ciśnienie i przepływ paliwa, pozostaje kwestia uszkodzeń mechanicznych pompy i wtryskiwaczy (wytarcia powierzchni), które są możliwe do stwierdzenia tylko w przypadku demontażu całego układu (pompa plus wtryskiwacze) i weryfikacji polegającej na totalnej rozbiórce oraz kontroli wizualnej. Jest to ważne ponieważ powstałe uszkodzenia mechaniczne przyczyniają się do produkcji opiłków i w przypadku pozostawienia starych uszkodzonych a teoretycznie sprawnych z punktu widzenia diagnostyki na maszynie elementów w konsekwencji niszczą one nowe, świeżo wymienione wtryski czy pompę.

Teoretycznie sprawne (bo nie dające objawów uszkodzenia lecz wytarte i produkujące opiłki) wtryski lub pompa pozostawione w układzie mogą zniszczyć dopiero co wymienione, nowe elementy.
Czas degradacji bywa różny: od kilku dni do kilku miesięcy zależnie od stopnia uszkodzenia i intensywności eksploatacji maszyny.
Najlepszym rozwiązaniem jest pełna diagnostyka wszystkich podzespołów (wtryskiwaczy i pompy wysokiego ciśnienia) i na tej podstawie wymiana tych, które tego wymagają.

W praktyce jednak ze względu na czas i fakt, że zawsze pozostaje ryzyko, że którykolwiek ze starszych elementów padnie za chwilę, najrozsądniejszym rozwiązaniem jest wymiana wtrysków na nowe oraz pompę na nową lub zregenerowaną.

Maszyny których dotyczą te objawy:
- koparki kołowe Caterpillar serii D (CAT M316D),
- małe koaprki gąsienicowe od 10 do 25 ton seria D i E (CAT 320D, CAT 320E),
- ładowarki teleskopowe (telehandler) od serii TH220-330-360-460-560, TH307-377-414 bez litery C (CAT TH220, CAT TH330),
- maszyny Manitou,
- silniki Perkins serii 1104 1106 1204 1206,
- koparki kołowe Hyundai serii 8A,
- przesiewacze, kruszarki TEREX, McClouskey,
- ciągniki rolnicze Massey Fergusson i inne z silnikiem Perkins.

Zainteresowała Cię ta oferta?
Napisz do nas! Wypełnij formularz, skontaktujemy się z Tobą, odpowiemy na pytania.
Formularz kontaktowy